Waar dient een homepage voor?
De homepage is een belangrijke pagina op uw website. Daar is weinig discussie over mogelijk. Tenslotte is het de pagina die een bezoeker het eerst te zien krijgt wanneer je webadres wordt ingevoerd in de webbrowser. De homepage van je website verdient daarom veel aandacht. Echter, nog maar al te vaak wordt het belang van de homepage overschat.
De overschatting van het belang van de homepage op een website stamt nog uit eind vorige eeuw. Toen internet sterk in populariteit begon toe te nemen, kwamen er in zeer korte tijd veel websites bij op het internet. Ook toen al waren er zoekmachines die orde brachten in de wirwar van webpagina's. Maar deze waren lang niet zo geavanceerd als nu. De zoekmachinetechnologie uit de vorige eeuw was eigenlijk alleen in staat wat te doen met de inhoud van de homepage. Voornamelijk aan de hand van de inhoud van de homepage werd de positie van de website in de zoekmachineresultaten bepaald.
Het doel van de homepage is tegenwoordig anders
Anno nu wordt nog steeds vaak gedacht dat de homepage de belangrijkste pagina van de website is voor goede positionering in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Moderne zoekmachines bekijken de volledige website en elke webpagina wordt door de zoekmachine apart geïndexeerd en beoordeeld op populariteit. Tegenwoordig maakt elke pagina van de website even veel kans op een hoge positie in de zoekmachines.
Ervoor zorgen dat de homepage hoog in de zoekmachine komt is niet langer meer een eerste prioriteit. Uiteraard moet de homepage van uw website wel in beeld komen als de naam van uw website als zoekterm in de zoekmachine wordt gebruikt. Hetzelfde geldt uiteraard wanneer je bedrijfsnaam als zoekterm wordt ingevoerd als de website voor je bedrijf bedoeld is.
Het doel van de homepage op een moderne website is vooral de bezoeker een zo goed mogelijke eerste indruk geven van de inhoud van de website. Zodra een bezoeker op je website komt, dan moet deze in enkele ogenblikken kunnen zien of je website hetgene biedt waar je bezoeker naar op zoek is.
De homepage is de etalage van je website
Ga jezelf maar eens na wanneer je op internet surft en op zoek bent naar informatie over iets. Een kampeervakantie naar Frankrijk bijvoorbeeld. Je typt als zoekterm kampeervakantie Frankrijk in en Google toont je vervolgens honderdduizenden resultaten. Allemaal websites die op een één of andere manier iets bieden dat betrekking heeft op een kampeervakantie in Frankrijk.
Je weet nu al dat je niet al die vermeldingen op je gemak gaat bekijken. Je klikt een zoekresultaat dat je wel aanspreekt, of dat je nieuwsgierig maakt, en kijkt vervolgens vluchtig of de website biedt waar je naar op zoek bent. Wanneer dat niet vlug duidelijk is klik je weg en neem je een kijkje op de volgende website die gaat over kamperen in Frankrijk.
Ook jij hebt met je website maar zeer beperkt de tijd je bezoeker te tonen wat er op je website te vinden is. De homepage van je website kun je dan ook zien als de etalage van je website, een samenvatting van de inhoud van je website.
Wanneer deze etalage er aantrekkelijk uitziet en de bezoeker uitnodigt verder te kijken, zal de bezoeker dat ook zeker doen. Echter, wanneer de bezoeker ook maar enigszins in verwarring wordt gebracht is de concurrent dichterbij dan je zou willen. De homepage van je website is dan ook nog steeds een zeer belangrijke pagina op je website. Al is het doel van deze pagina op een website een iets andere dan voorheen.