Wat zet je op de homepage van je website?

De homepage is die pagina die afwijkt van de rest van je website. Het is ook de pagina die een geïnteresseerde bezoeker ook zonder meer zal willen zien. Onder ander om te ontdekken wie jij bent. En of jij en/of jouw bedrijf een oplossing heeft voor hun probleem.

Wat je op de homepage van je website zet, zou dan ook zo maar eens het verschil kunnen maken tussen een tevreden bezoeker en één die jouw website onverrichter zake verlaat. De homepage moet om te beginnen dan ook zoveel mogelijk vragen die een bezoeker heeft beantwoorden.

Wat is een homepage?

Zonder homepage is je website niet compleet. De homepage is de webpagina die getoond wordt wanneer een bezoeker jouw domeinnaam heeft ingetypt. Hetzij in Google, hetzij in de adresbalk van de webbrowser. De homepage is tevens de webpagina waar een bezoeker in is geïnteresseerd wanneer hij of zij meer wil weten over jou, je bedrijf, wat je te bieden hebt en of je hun probleem kunt oplossen.

De homepage is dus best een belangrijke pagina op je website. Maar wat zet je dan precies op die homepage?

Ooit, toen internet nog maar net bestond en de eerste zoekmachines hun intrede deden, was de homepage nog net een tikkeltje belangrijker dan nu. Want toen nog was de homepage de enige webpagina de geïndexeerd werd door de zoekmachine. Dat betekende dat op de homepage moest staan waar je in de zoekmachine op gevonden wilde worden.

Dat is nu niet meer zo. Wel is het nog steeds zo dat wanneer iemand jouw domeinnaam intypt in de adresbalk van de webbrowser, dat dan nog steeds de pagina met de naam index.html, ofwel de homepage, wordt geserveerd en in de webbrowser wordt getoond. Als we het woordenboek raadplegen dan is een betekenis van het woord index: inhoudsopgave.

De homepage van jouw website mag je beschouwen als een inhoudsopgave van wat er op jouw website te vinden is. Maar tevens is de homepage een samenvatting van waar jouw website over gaat. Een goed voorbeeld van hoe zo’n samenvatting eruit zou moeten zien vind je op achterkant van vrijwel ieder boek.

Als je in een boekwinkel bent, en de titel van een bepaald boek trekt je interesse, dan kijk je bijna automatisch even op achterkant waar het boek precies over gaat. En als wat op de achterkant staat je boeit, dan sla je eens open om het verder te bekijken.

Precies daarom besteden goede uitgevers ook veel aandacht aan de tekst op de achterkant van een boek. Omdat wat op de achterkant van het boek verteld wordt, eraan kan bijdragen dat iemand een exemplaar van het boek koopt.

Dus samengevat: de homepage van je website is de inhoudsopgave van je website plus een samenvatting van:

  • Het onderwerp dat je website behandelt.
  • Het probleem dat je website oplost.
  • De doelgroep voor wie jouw website bedoeld is.
  • Het product of de producten die jij via jouw website aanbiedt.

Wat moet er op een homepage staan?

Wat bedoeld wordt met samenvatting zal je inmiddels duidelijk zijn. Maar wat die inhoudsopgave een website precies behelst dat behoeft wellicht wat verduidelijking.

1) Toon en zet links naar de belangrijkste onderdelen op je website

Als bezoekers op je website komen, dan wil je uiteraard dat ze zo lang mogelijk blijven en zoveel mogelijk lezen Want daarmee neemt de kans toe dat ze gaan doen wat jij graag wilt dat ze doen.

Maar dat lukt alleen wanneer je een bezoeker ervan weet te overtuigen dat jouw website:

  • De vraag beantwoordt die ze hebben.
  • Het probleem dat ze hebben oplost.
  • Precies datgene toevoegt aan hun leven waar ze naar op zoek waren.

Een manier om dat voor elkaar te krijgen is om bezoekers te leiden naar informatie op je website die dieper ingaat op wat je ze in de samenvatting op je homepage verteld hebt.

2) Maak duidelijk wat je wilt dat een bezoeker doet

Menig website-eigenaar zet veel te veel informatie op zijn homepage. En wanneer er ergens te veel van is, dan krijgen mensen moeite met kiezen en kiezen ze meestentijds helemaal niets. En dan doen ze op jouw website precies niet wat jij graag zou willen dat ze doen. Bijvoorbeeld:

  • Contact met jou opnemen.
  • Inschrijven voor je nieuwsbrief.
  • Een gratis e-boek downloaden.
  • Een product kopen.
  • Een belangrijke pagina op je website lezen.

Mensen die een website bezoeken doen zelden zomaar iets. Dus als je wilt dat ze iets doen, dan moet je ze daartoe verleiden of naartoe leiden. Doe je dat niet, dan doen mensen ook niets.

Dat betekent dat onderdeel van de inhoudsopgave op de homepage van je website moet zijn: één call to action. Ofwel één ding waarvan jij wil dat een bezoeker dit zo snel mogelijk doet.

3) Contactinformatie en andere voor de bezoeker belangrijke informatie

Waar ik me nog steeds regelmatig over verbaas is hoe goed website-eigenaren hun contactinformatie verstoppen.

Zeker wanneer je iets verkoopt op je website, is één van de eerste dingen die mensen willen weten is:

  • Wie is degene die dit verkoopt?
  • Hoe kan ik contact opnemen als ik vragen heb of iets niet deugt?
  • Hebben ze een bezoekadres?
  • Hoe leveren ze hun spullen?
  • Kan ik het product terugsturen als het me niet bevalt?

Dergelijke informatie is belangrijk, maar hoeft niet op een homepage direct in het zicht te staan. Meestal wordt zulke informatie onder aan een pagina geplaats, in de zogenaamde footer. Wel is het slim om op een verkooppagina of op een pagina die onderdeel uitmaakt van het betaalproces die informatie een plek te geven die duidelijker zichtbaar is.

Aanvullende tips voor de homepage van je website

Inmiddels weet je wat je op de homepage van je website moet zetten. Maar minstens net zo belangrijk is de plek op de homepage waar je iets neerzet.

Hier volgen dan ook wat aanvullende tips

1) Presenteer de belangrijkste informatie boven de vouw

Wat je direct te zien krijgt van de homepage, zodra deze wordt getoond in een webbrowser, hangt af van het formaat van het beeldscherm. Het deel wat direct zichtbaar is in de webbrowser wordt het deel boven de vouw genoemd. Wat je niet direct ziet, bevindt zich in het gedeelte onder de vouw.

Op de homepage staat de belangrijkste informatie boven de vouw

De term ‘vouw’ is afkomstig uit de krantenwereld. Een krant ligt altijd dubbelgevouwen in het schap. Daardoor is van levensbelang dat het belangrijkste nieuws getoond wordt op de zichtbare kant. Want dat bepaald in belangrijke mate of een krant verkocht gaat worden of niet.

Het deel boven de vouw op jouw webpagina vervult precies hetzelfde doel. Want dat bepaald of de bezoeker jouw homepage ook daadwerkelijk gaat bekijken of niet.

2) Zorg voor een pakkende kop en dito afbeelding

Je concurrent is slechts 1 klik bij jou vandaan. Dat betekent dat als jij jouw bezoeker niet direct weet te boeien, hij of zij je website verlaat en mogelijk niet meer terugkomt.

Je kunt dit voorkomen door te zorgen voor een kop en een afbeelding die de bezoeker aanmoedigen om verder te kijken.

3) Probeer met zo min mogelijk woorden zoveel mogelijk te vertellen

De homepage van je website moet zogezegd een samenvatting bevatten van waar jouw website over gaat en voor wie hij bedoeld is. Hoe sneller je dat aan bezoeker duidelijk kunt maken, hoe groter de kans dat hij of zij geïnteresseerd raakt in wat jij nog meer te vertellen hebt.

Probeer in een samenvatting dan ook te vertellen wat je vertellen wilt, maar met zo min mogelijk woorden.

4) Presenteer wat je je bezoeker wilt laten zien overzichtelijk en beperk keuzes

Op je homepage wil je je bezoeker de belangrijkste onderdelen van jouw website tonen. De belangrijkste artikelen op je website, de belangrijkste producten, een gratis e-boek, enzovoort.

Door te zorgen voor een goed overzicht en de keuzes te beperken, zullen mensen eerder doen wat je van ze verlangt dan wanneer ze eigenlijk niet weten wat ze moeten kiezen.

5) Besluit je homepage met een call to action

Een bezoeker die voor het eerst je website bezoekt, zal zelden direct iets kopen of direct contact opnemen met je. Daarom is het bijvoorbeeld belangrijk om een nieuwsbrief te hebben, of een info product dat gratis gedownload kan worden. Hiermee blijft je website in beeld bij je bezoeker en zal hij of zij sneller je website nog eens bezoeken.

Zorg er dan ook voor dat een bezoeker zich inschrijft op je nieuwsbrief of een e-boek download voordat hij of zij je website verlaat. Dit bereik je door je homepage te voorzien van een duidelijk call to action.

De homepage van je website is niet alleen een belangrijke pagina, maar ook een bijzondere pagina. Omdat er heel iets anders op staat dan op de rest van de pagina’s van je website. Om deze reden mag het ontwerp van de homepage van je website afwijken van het ontwerp van de rest van je website.

Weten wat je op de homepage van je website zet is één. Bedenken hoe precies dat is twee. Wat daarbij helpt is bijvoorbeeld websites van concurrenten bezoeken en bekijken hoe zij het gedaan hebben.

Gerelateerd