Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek waar je wat aan hebt

Als je wilt dat je website gevonden wordt op internet, dan moet je er als website-eigenaar voor zorgen dat je website ook daadwerkelijk gevonden kan worden. Bij voorkeur door bezoekers die geïnteresseerd zijn in wat jij aanbiedt op je website.

Dit lukt allen wanneer je website door Google op relevante zoekwoorden gepresenteerd wordt in de zoekresultaten. Met een grondig zoekwoordenonderzoek bereik je dat.

Hoe werken zoekwoorden

Ook jij zult Google geregeld gebruiken om wat op te zoeken op internet. Om Google te laten vinden wat je zoekt, typ je een zoekopdracht in die bestaat uit één of meerdere woorden. Hoe meer woorden je gebruikt, des te specifieker je zoekopdracht wordt. En hoe specifieker de zoekopdracht, hoe groter de kans dat je precies vindt wat je zoekt.

Zodra jij je een zoekopdracht in Google hebt ingevoerd en op de Entertoets op je toetsenbord drukt, gaat Google als een razende aan het werk om webpagina’s die relevant zijn voor jouw zoekopdracht in de zoekresultaten te presenteren.

Dit is in een notendop wat Google, en iedere andere zoekmachine, doet zodra je zoekwoorden hebt ingegeven.

Wat is een zoekwoordenonderzoek en hoe vind ik de goede zoekwoorden?

De truc is nu natuurlijk om voor jouw website zoekwoorden te vinden die zorgen voor bezoekers die interesse hebben in wat jij aanbiedt op je website. Alleen die zoekwoorden zijn vanzelfsprekend voor jouw website de goede zoekwoorden.

Maar alleen daarmee ben je er nog niet. Want veel van de goede zoekwoorden die jij verzint voor je website, zullen zonder meer ook verzonnen zijn door een aantal van je concurrenten.

En hoe meer concurrenten diezelfde zoekwoorden gebruiken, hoe lastiger het zal zijn op om op de eerste pagina in Google terecht te komen. Op de eerste pagina van Google komen is belangrijk, omdat je alleen dan bezoek vanuit Google op je website mag verwachten.

Waar je bij voorkeur dan ook naar op zoek moet zijn combinaties van zoekwoorden, die bijvoorbeeld een vraag zouden kunnen vormen. Een vraag die jij op je website kunt beantwoorden en die zo relevant mogelijk is voor de bezoeker van je website.

Zo krijg je wellicht niet de meeste bezoekers, maar wel bezoekers die geïnteresseerd zijn in wat jij ze te vertellen hebt. Uiteindelijk zijn dat de bezoekers waar je het meest aan hebt. Want deze bezoekers:

  • Komen mogelijk vaker terug.
  • Zullen misschien een abonnement willen op je nieuwsbrief.
  • Willen wellicht een product dat je aanbiedt graag kopen.
  • Vertellen anderen met enthousiasme over jouw website.
  • Linken naar jouw website op forums, websites en sociale media.

Wanneer je naar de titel van deze pagina kijkt, dan zie je een voorbeeld van wat ik bedoel.

Als ik deze pagina geschreven had met alleen het zoekwoord ‘ zoekwoordenonderzoek’ in gedachten, dan zou de kans heel klein zijn geweest dat je deze webpagina gevonden had. Maar door er een vraag van te maken die vrijwel zeker in Google wordt ingetypt, vergroot ik mijn kans om op een zichtbare plek in de zoekmachineresultaten van Google terecht te komen.

Wanneer je dit alles doet om de goede zoekwoorden voor je website of voor een pagina op je website te vinden, dan ben je bezig met een zoekwoordenonderzoek.

Samengevat is een zoekwoordenonderzoek: het vinden van zoekwoorden die relevant zijn voor bezoekers en voor je website en die je de meeste kans bieden om gevonden te worden in Google.

Het zoekwoordenonderzoek 11 stappenplan

Een zoekwoordenonderzoek doen is het makkelijkst als je simpelweg een stappenplan volgt. Je vergeet dan niets en je verkleint tevens de kans op dubbel werk. Een goed zoekwoordenonderzoek kost tenslotte al tijd genoeg.

1) Denk na over woorden die mensen gebruiken om je website te vinden

Het vinden van goede zoekwoorden voor een website begint altijd met nadenken over wat mensen in zouden kunnen typen als ze op zoek zijn naar wat jij aanbiedt op je website of het onderwerp waar jouw website over gaat.

Door na te denken en je te laten inspireren door wat je allemaal ziet, leest en hoort in je omgeving en op internet verzamel je zonder meer een hele lijst met zoekwoorden, termen en vragen die relevant zijn voor de inhoud van jouw website.

Ik raad je aan daar heel ruim de tijd voor te nemen. En vooral nauwkeurig op te schrijven wat je allemaal bedenkt en vindt.

2) Bedenk synoniemen voor de zoekwoorden die je gevonden hebt

Veel woorden hebben synoniemen. En ook die kunnen gebruikt worden als zoekopdracht. En elke combinatie van synoniemen die je gebruikt in de inhoud van je website kunnen je extra bezoekers op je website opleveren.

3) Vraag familie en bekenden

Vraag tevens eens aan vrienden, familie, bekenden en klanten welke zoekwoorden ze zouden gebruiken om jouw website te vinden.

4) Bezoek concurrerende websites

Internet is uiteraard een uitstekende plek om goede zoekwoorden te vinden voor je website. Want ook jouw website zal concurrentie hebben van andere websites. Bekijk je concurrentie en ontdek welke zoekwoorden zij gebruiken om gevonden te worden in Google.

5) Bekijk wat er op Wikipedia geschreven is

Op Wikipedia wordt over vele onderwerpen geschreven. Het zou dan ook zomaar kunnen dat er op Wikipedia over onderwerpen geschreven wordt waar jouw website over gaat.

Door aandachtig te lezen wat er over het onderwerp geschreven worden, hoe er over het onderwerp geschreven worden en welke zoekwoorden worden gebruikt, kun je wederom veel ideeën halen voor zoekwoorden die je op je website kunt gebruiken.

6) Bezoek forums

Over bijna ieder onderwerp is wel een forum beschikbaar waarop over dat onderwerp gediscussieerd wordt. Bezoek en lees forums over wat jij aanbiedt op jouw website of het onderwerp waar jouw website over gaat. En kijk goed welke termen de mensen die mee discussiëren gebruiken.

Door forums te bezoeken kom je er tevens achter wat de mensen, die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw website, bezighoudt. Hiermee zou je bijvoorbeeld enorm je voordeel kunnen doen bij het schrijven van artikelen en maken van andere inhoud voor je website.

Je vindt snel forums die relevant zijn voor je website door als zoekopdracht in Google in te voeren: [ het te onderzoeken zoekwoord(en)] + forum

7) Bezoek Reddit en Quora

Reddit en Quora zijn beide platforms waarop je vragen kunt stellen en uiteraard ook beantwoorden. Tevens kun je deelnemen aan de discussies die naar aanleiding van de vragen en of opmerkingen kunnen ontstaan.

Net als bij forums kun je ook hier onderzoeken welke termen potentiële bezoekers van jouw website gebruiken. Want dergelijke termen zullen ze ongetwijfeld ook gebruiken bij hun zoekopdrachten in Google.

Ook hier weer kun je simpelwel Reddit of Quora intypen achter het zoekwoord of de zoekopdracht die je wilt onderzoeken.

8) Bekijk reviews in grote webwinkels

Wanneer jouw website gaat over een product dat gekocht kan worden in één van de vele webwinkels die Nederland rijk is, dan is het raadzaam om ook eens rustig de tijd te nemen om reviews te bekijken.

Want ook daarin ga je ongetwijfeld termen, vragen, meningen en opmerkingen vinden waar je wat aan zou kunnen gaan hebben.

9) Vergelijk zoekwoorden en zoekopdrachten die op elkaar lijken in Google Trends

Meest ideaal is het vinden van zoekwoorden die veel gebruikt worden en voor een lange periode gebruikt gaan worden, maar die door zo min mogelijk concurrenten gebruikt wordt.

De manier om zoekwoorden te onderzoeken, te vergelijken en te vinden is door gebruik te maken van Google Trends [ https://trends.google.nl]. In Google Trends kun je verschillende zoekwoorden die gebruikt kunnen worden om hetzelfde te vinden met elkaar vergelijken.

Op deze manier kun je eenvoudig de zoekwoorden selecteren die het meest gebruikt worden.

10) Bestudeer de top 10 in Google

Zodra je een lijst van zoekwoorden hebt die je zou kunnen gaan gebruiken voor je website wordt het tijd om de concurrentie op die zoekwoorden eens te gaan bekijken. Want nogmaals, veel concurrentie zorgt ervoor dat je kansen om op de eerste pagina van Google te komen snel afnemen.

Maar er is nog een reden om de top 10 in Google op de door jouw gekozen zoekwoorden goed te bestuderen. Het kan namelijk zomaar zijn dat de webpagina’s die in de top 10 van Google staan helemaal niet zo goed zijn. En dat jij iets beters kunt maken dat relevanter is voor die zoekwoorden of die bepaalde zoekopdracht.

Want wanneer jij iets beters kunt maken dan hetgeen er nu in de top 10 staat, dan maak je zonder meer kans op een goede positie in de zoekmachineresultaten van Google.

11) Moet je van populaire zoekwoordenonderzoek tools gebruik maken?

Het lastigste onderdeel van een zoekwoordenonderzoek doen is het inschatten van het aantal bezoekers dat je mogelijk zou kunnen krijgen via de door jou geselecteerde zoekwoorden.

Om hierachter te komen kun je zoekwoordenonderzoek tools gebruiken. Dergelijke tools kun je tevens gebruiken om op basis van reeds gevonden zoekwoorden, nog veel meer gerelateerde zoekwoorden en zoekopdrachten te vinden.

Zelf ben ik niet zo gek op het gebruiken van dergelijke tools. De grote aantallen mogelijke zoekwoorden overweldigen mij nogal eens. Bovendien lijkt er van de inschatting van het mogelijke aantal bezoekers vaak bar weinig te kloppen.

Tevens heb ik verschillende malen ondervonden dat bepaalde zoekwoordcombinaties in een vraagvorm volgens zoekwoordenonderzoek tools niets opleveren, terwijl ze in de praktijk goed blijken te zijn voor duizenden bezoekers per maand.

Wellicht heeft het ermee te maken dat alle zoekwoordenonderzoek tools gemaakt zijn voor de Engelse taal en dat dit daarom in het Nederlands de nodige problemen met zich meebrengt.

Uiteraard is het niet zo dat je aan zoekwoordenonderzoek tools helemaal niets hebt. Maar je hebt er mijns inziens minder aan dan een aantal van deze tools doen vermoeden.

Voor de volledigheid volgt hier een lijst van de meest populaire zoekwoordenonderzoek tools, waar je ook Nederlandstalige zoekwoorden in kunt onderzoeken.

Dat je een zoekwoordenonderzoek voor je website niet even in een uurtje doet, dat zal je na het lezen van dit artikel duidelijk geworden zijn. Maar ieder uur dat je nu besteed aan het vinden van goede zoekwoorden voor je website, zal zich straks dubbel en dwars uitbetalen.

Want een zoekwoordenonderzoek doe je alleen maar goed wanneer het de zoekwoorden oplevert die bezoekers op je website brengen die geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt op je website.