Waar is de homepage van uw website voor bedoeld

De homepage is een belangrijke pagina op uw website. Daar is weinig discussie over mogelijk. Tenslotte is het de homepage die uw bezoeker het eerst te zien krijgt wanneer uw webadres wordt ingevoerd in de webbrowser. De homepage van uw website verdient daarom veel aandacht. Echter, nog maar al te vaak wordt het belang van de homepage overschat.

De overschatting van het belang van de homepage op een website stamt nog uit eind vorige eeuw. Toen internet sterk in populariteit begon toe de te nemen, kwamen er in zeer korte tijd veel websites bij op het internet. Ook toen al waren er al zoekmachines die orde brachten in de wirwar van webpagina's. Maar deze waren lang niet zo geavanceerd als nu. De zoekmachinetechnologie uit de vorige eeuw was eigenlijk alleen in staat wat te doen met de inhoud van de homepage. Voornamelijk aan de hand van de inhoud van de homepage werd de positie van de website in de zoekmachineresultaten bepaald.

Het doel van de homepage is tegenwoordig anders

Anno nu wordt nog steeds vaak gedacht dat de homepage de belangrijkste pagina van de website is voor goede positionering in de zoekmachines. Niets is echter minder waar. Moderne zoekmachines bekijken de volledige website en elke webpagina wordt door de zoekmachine geïndexeerd en beoordeeld op populariteit. Tegenwoordig maakt elke pagina van de website even veel kans op een hoge positie in de zoekmachines.

Ervoor zorgen dat de homepage hoog in de zoekmachine komt is niet langer meer een eerste prioriteit. Uiteraard moet de homepage van uw website wel in beeld komen als de naam van uw website als zoekterm in de zoekmachine wordt gebruikt. Hetzelfde geldt uiteraard wanneer uw bedrijfsnaam als zoekterm wordt ingevoerd, wanneer de website voor uw bedrijf bedoeld is.

Het doel van de homepage op een moderne website is vooral de bezoeker een goede eerste indruk geven van de inhoud van de website. Wanneer een bezoeker op uw website komt moet deze in enkele ogenblikken kunnen zien of uw website hetgene biedt waar uw bezoeker naar op zoek is.

De homepage is de etalage van uw website

Ga uzelf maar eens na wanneer u op internet surft op zoek naar informatie over iets, bijvoorbeeld een kampeervakantie naar Frankrijk. Uw typt als zoekterm "kampeervakantie Frankrijk" in en Google toont u vervolgens 142.000 resultaten. Allemaal websites die op een één of andere manier iets bieden met betrekking tot een kampeervakantie in Frankrijk.

U weet nu al dat u niet al die 142.000 vermeldingen op uw gemak gaat bekijken. U klikt een zoekresultaat dat u wel aanspreekt, en u kijkt vervolgens vluchtig of de website biedt waar u naar op zoek bent. Wanneer dat niet vlug duidelijk is, neemt u een kijkje op de volgende website die gaat over kamperen in Frankrijk.

Ook u heeft met uw website maar zeer beperkt de tijd uw bezoeker te tonen wat er op uw website te vinden is. De homepage van uw website kunt dan ook zien als de etalage van uw website, een samenvatting van de inhoud van uw website.

Wanneer deze etalage er aantrekkelijk uitziet en de bezoeker uitnodigt verder te kijken, zal de bezoeker dat ook zeker doen. Echter, wanneer de bezoeker ook maar enigszins in verwarring wordt gebracht is de concurrent dichterbij dan u zou willen. De homepage van uw website is dan ook nog steeds een zeer belangrijke pagina op uw website al is het doel van deze pagina op een website een iets andere dan voorheen.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren

Copyright © 2017 Webwijsheid.nl

over webwijsheid contact sitemap privacy statement disclaimer