Hoe schrijf ik een artikel voor het web?

Iets dat absoluut zorgt voor meer bezoek op je website is, regelmatig een nieuw en interessant artikel voor je website schrijven.

Maar hoe maak je een artikel interessant en leuk om te lezen. En hoe zorg je ervoor dat bezoekers je artikelen ook daadwerkelijk gaan lezen?

Met andere woorden: hoe schrijf ik een artikel voor het web? En belangrijker nog: hoe schrijf ik een artikel dat niet alleen veel bezoekers trekt, maar tevens een artikel waardoor bezoekers terugkomen en anderen erover vertellen.

Wat wil ik vertellen en voor wie schrijf ik het?

De vraag had overigens ook kunnen zijn: 'Hoe schrijf ik een blog artikel?' of 'Hoe schrijf ik een website artikel?' Door het gemak waarmee je tegenwoordig een blog kunt beginnen, schrijven en praten mensen tegenwoordig meer over bloggen dan over een website.

Maar qua schrijven is er absoluut geen verschil tussen die twee. En in beide gevallen ben jij je artikel aan het schrijven voor het web.

Iedere website en iedere blog waar goed over nagedacht is, heeft een vastomlijnde doelgroep voor wie de artikelen die gepubliceerd worden bedoeld zijn. Dat betekent dat ieder artikel om te beginnen geschreven wordt met die doelgroep in gedachte.

En tevens is het belangrijk goed voor ogen te houden wat jij in dat ene artikel wilt vertellen.

Een artikel komt dan ook voort uit een idee. Een idee wat altijd weer diezelfde vraag als bron heeft: 'Wat willen de bezoekers van mijn website graag weten?'

Dus stel dat jouw website als hoofdonderwerp 'Fietsen op de Veluwe' heeft. Dan zouden mensen die geïnteresseerd zijn in fietsen op de Veluwe wellicht heel graag willen weten, waar op de Veluwe je het best kan stoppen om even uit te rusten.

Iets waarover je zelfs meerdere artikelen zou kunnen schrijven. Bijvoorbeeld:

  1. Plekken waar je kunt stoppen voor een kopje koffie.
  2. Plekken waar je kunt stoppen om te lunchen.
  3. Plekken waar je heerlijk kunt picknicken en kan genieten van prachtig uitzicht.
  4. Plekken waar je kunt overnachten.
  5. Plekken waar je kunt kamperen.

Wanneer je een dergelijk artikel zou schrijven voor een tijdschrift, dan zou je al deze onderwerpen in één artikel kunnen verwerken.

Echter, wanneer je gaat schrijven voor het web, is dit een minder goed idee. Omdat een artikel het alleen goed zal doen in de zoekresultaten van Google, wanneer een artikel duidelijk slechts één onderwerp heeft.

Dat zou in dit voorbeeld betekenen dat je al 5 onderwerpen voor artikelen zou hebben voor je website die gaat over fietsen op de Veluwe, en waar bezoekers van jouw website in geïnteresseerd zouden kunnen zijn.

En dat is misschien wel het allerbelangrijkste. Want het is nu eenmaal onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken. En wanneer je dat wel probeert, dan is eigenlijk niemand tevreden. Hou daarom bij elk artikel dat je schrijft, heel scherp de doelgroep van jouw website in gedachten.

Hoe de indeling van een goed artikel eruit ziet

Er is niet zo ongeduldig als een bezoeker van een website. Want als we internetten, dan zijn we meestal op zoek naar informatie. En die informatie willen we uiteraard zo snel mogelijk vinden.

Als we geld willen verdienen met een website en met de artikelen die we schrijven, dan willen we uiteraard het liefst dat elk artikel dat we schrijven, op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google terechtkomt.

Maar tevens willen we, dat wanneer een bezoeker op onze website komt, deze bezoeker lang genoeg op onze website blijft om te doen wat wij graag willen dat hij gaat doen. Bijvoorbeeld: inschrijven op de nieuwsbrief, een product kopen of klikken op advertenties die op de website weergegeven worden.

Dat lukt ons echter alleen maar, wanneer we de aandacht van de bezoeker direct kunnen grijpen, zodra hij op onze website belandt.

Dat kan onder andere door een kop boven een artikel dat zijn interesse wekt. Omdat deze kop hem de mogelijke oplossing van zijn probleem belooft, of hoogstwaarschijnlijk de vraag die hij heeft gaat beantwoorden.

De kop
Om deze reden is het dan ook heel belangrijk om een goede en duidelijke kop te schrijven voor ieder artikel dat je maakt. Een pakkende kop die samenvat waar het artikel over gaat.

De eerste alinea
Op het moment dat een kop boven jouw artikel interesse werkt, zal de bezoeker beginnen met het lezen van het artikel. De vraag die de bezoeker vervolgens direct beantwoord wil zien is, of dit artikel hem inderdaad de oplossing gaat geven voor zijn probleem, of zijn vraag gaat beantwoorden.

De eerste alinea zal dan ook duidelijk en in slechts enkele zinnen moeten vertellen waar het artikel precies over gaat.

De laatste alinea
De haastige bezoeker zal na het lezen van de eerste alinea, naar beneden scrollen om de laatste alinea te lezen. Wederom om te ontdekken of het hele artikel lezen zijn tijd waard zal zijn. De laatste alinea van ieder artikel dat je voor het web schrijft, moet dan ook een conclusie bevatten van hetgeen je in het artikel hebt verteld.

Tussen de eerste en de laatste alinea
Tussen de eerste en de laatste alinea ga je dieper in op het onderwerp van je artikel.

Waarbij je er bij het schrijven voor het web altijd voor moet zorgen dat je jezelf beperkt tot het schrijven van slechts één gedachte per alinea.

Het is verstandig om dit te doen, omdat mensen op het internet tekst niet echt lezen, maar scannen. Op deze manier stel je jouw bezoekers dan ook in de gelegenheid alleen de alinea's te lezen waarin ze geïnteresseerd zijn.

Of het slim is om zo te lezen, dat is uiteraard een tweede.

Maar onthoud altijd dat jij ieder artikel dat je schrijft, schrijft voor je bezoekers en niet voor jezelf. Want het zijn uiteindelijk de bezoekers van je website die jouw portemonnee vullen.

Daar moet je dan ook zuinig op zijn. En daarom moet bij alles wat je schrijft, je bezoekers zo goed mogelijk bedienen op de eerste plaats staan.

Artikelen die je schrijft voor het web, zijn meestal artikelen die een dringende vraag beantwoorden voor je bezoeker of die een probleem oplossen die je de bezoeker van je website heeft.

En hoe eerder en hoe duidelijker jij in een artikel kunt aangeven welk probleem je precies gaat oplossen, of welke vraag je precies gaat beantwoorden, en waarom jouw oplossing of antwoord het beste is, hoe meer geïnteresseerde lezers jouw website of blog zal hebben.

En hoe meer je ook aan de bezoekers van je website zult verdienen. Want iemand die zich goed geholpen voelt door jou, zal veel eerder geneigd zijn iets van je te kopen of zaken met je te doen.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren

Copyright © 2017 Webwijsheid.nl

over webwijsheid contact sitemap privacy statement disclaimer