Hoe je webschrijven en SEO op de juiste manier met elkaar combineert

Webschrijven ofwel schrijven voor het web zul je met enige regelmaat moeten doen, als je wilt dat je website goed bezocht wordt en wilt dat bezoekers terugkomen. Maar tevens kom je niet onder enige SEO uit. Om je website zo goed mogelijk gevonden te laten worden in zoekmachines, zoals Google.

Dat maakt schrijven voor het web heel anders dan schrijven voor een tijdschrift, krant of boek. Schrijven doe je om mensen te vermaken en te informeren. Maar bij het webschrijven moet je tevens de zoekmachine informeren.

Wat Google wil weten van wat jij schrijft

Wanneer je goed over je website hebt nagedacht, dan heeft jouw website één hoofdonderwerp. En rondom dat hoofdonderwerp, schrijf je vervolgens de inhoud van je website.

Een voorbeeld. Deze website heeft als hoofdonderwerp: je eigen website maken en daar vervolgens geld mee verdienen. Webschrijven hoort bij het maken van een website. En daarmee is dit een prima onderwerp om over te schrijven op deze website. Ook Google zal het daarmee eens zijn, en dus zal dit artikel goed gewaardeerd worden door de zoekmachine.

Had ik echter een artikel geschreven en gepubliceerd op deze website over fietsen op de Veluwe, dan zou dit artikel hoogstwaarschijnlijk bijna onvindbaar zijn in de zoekmachine. Omdat Google fietsen op de Veluwe niet kan rijmen met het hoofdonderwerp van deze website.

Schrijven voor het web, met het hoofdonderwerp van je website in je achterhoofd, is dan ook eigenlijk al bezig zijn met SEO ofwel Search Engine Optimization. Of in goed Nederlands: zoekmachineoptimalisatie.

Maar Google wil niet alleen weten of wat je schrijft, verband houdt met het hoofdonderwerp van je website. Google wil tevens weten wat precies het onderwerp is van een artikel op je website.

Om Google dat goed duidelijk te maken, moet het onderwerp van het artikel opgenomen worden in de <title> tag van de webpagina, maar tevens in de Header tags op een webpagina, alsook in de tekst op de pagina.

seo toepassen tijdens webschrijven

Wanneer je dit consistent doet voor iedere pagina die je schrijft en maakt voor je website, dan helpt dit zondermeer om hoger in Google te komen.

Hoe een bezoeker vindt wat jij schrijft

SEO pas je overigens niet alleen toe op webschrijven om Google goed te informeren. Google op de juiste manier informeren over de inhoud van je webpagina, zorgt zogezegd voor een zo goed mogelijke positie in de zoekresultaten, op het onderwerp waarover de pagina gaat.

Maar daarmee is nog niet gezegd dat iemand jouw website ook daadwerkelijk gaat vinden. Want wanneer jij bijvoorbeeld je webpagina hebt geoptimaliseerd op het onderwerp: 'Volkorenbrood met pindakaas, terwijl mensen zoeken op het onderwerp: 'Wit brood met pindakaas', dan wordt de pagina op jouw website over wit brood met pindakaas hoogstwaarschijnlijk niet gevonden.

Bij het schrijven voor het web begint het toepassen van SEO dan ook nog voor je maar een letter geschreven hebt.

Dat betekent concreet dat je, voordat je gaat schrijven, eerst een grondig onderzoek moet doen naar welke zoekopdrachten mensen gebruiken, wanneer ze op zoek gaan naar informatie die op jouw website te vinden is.

Een onderzoek naar zoekwoorden en zoekopdrachten die mensen gebruiken, kun je bijvoorbeeld doen met de Zoekwoordplanner van Google.

Daarmee zijn we al een heel eind met het juist combineren van webschrijven en SEO. Een vraag blijft er alleen nog over. Namelijk: "Hoeveel is er al over geschreven op het internet?".

Het is een belangrijke vraag. Zeker wanneer je nog maar net begonnen bent met je website. En je nog niet zoveel bezoek hebt en er nog niet zo veel naar je website gelinkt wordt, waardoor je website nog niet zo hoog in Google komt.

Want zeker dan is het zaak om onderwerpen te kiezen waarover nog niet veel geschreven blijkt te zijn op internet.

Wanneer je bijvoorbeeld 'wit brood' als zoekopdracht intypt, dan geeft Google je ruim 4 miljoen resultaten. Ga je zoeken op 'wit brood met pindakaas' dan zul je zien dat er nog maar 264.000 resultaten overblijven. Maak je jouw zoekopdracht nog specifieker en ga je zoeken op 'Wit brood met pindakaas en banaan' dan zul je zien dat er nog maar 95.000 resultaten overblijven.

Dus stel, jouw website heeft als hoofdonderwerp 'Lekkere recepten met brood', dan is de kans heel redelijk dat een webpagina schrijven over 'Wit brood met pindakaas en banaan' resulteert in een vermelding op de eerste pagina in Google.

En hoe meer vermeldingen jij op de eerste pagina van Google weet te behalen, hoe meer bezoek er op je website zal komen en hoe meer er ook naar je website gelinkt zal worden. Hetgeen na enige tijd betekent dat je website een hogere concurrentie aan zal kunnen. En je dus kan gaan proberen of je met een webpagina over 'wit brood met pindakaas' ook op de eerste pagina van Google terecht kan komen.

Op deze manier webschrijven en SEO combineren, zal met grote regelmaat resulteren in vermelding op de eerste pagina in Google. En naarmate er meer bezoek op je website komt en de populariteit van je website toeneemt in Google, zul je tevens hoog kunnen gaan komen in Google op zoekopdrachten die meer concurrentie hebben.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren

Copyright © 2017 Webwijsheid.nl

over webwijsheid contact sitemap privacy statement disclaimer