Hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken

Je website vindbaar maken in Google, is net zo belangrijk als het maken van de website zelf. Want zonder bezoek, heb je bar weinig aan je website. Nu zou je dat op kunnen lossen door bezoek gewoon te kopen. Bijvoorbeeld door te gaan adverteren via Google.

Maar een beter en gratis alternatief is: zelf je website vindbaar maken in Google. Want zelf je website beter vindbaar maken geeft je tevens voor langere tijd een constante stroom bezoekers, die bereid zijn van je te kopen.

Waar zoekt de bezoeker van mijn website naar?

Met name wanneer je optimaal gebruik probeert te maken van Googles grootste kracht: namelijk dat het bij iedere zoekopdracht, altijd de beste informatie die over een onderwerp beschikbaar is, als eerste plaatst in de organische zoekresultaten.

En uiteraard ziet iedereen zijn website het liefst daar staan, op die felbegeerde nummer 1 positie.

Iets wat jou zeker ook kan gaan lukken als je voor ogen houdt: dat je site vooral goed vindbaar moet zijn voor de mensen die jij graag op je website of blog wilt kunnen verwelkomen.

Met andere woorden: mensen die ge´nteresseerd zijn in hetgeen jij op je website vertelt en aanbiedt. Ofwel de doelgroep die jij wilt bedienen met de dienst of het product dat jij via je website aanbiedt.

Wat iedereen die op internet iets zoekt met elkaar gemeen heeft is: het intypen van zoekwoorden in Google om te vinden wat ze zoeken.

Het vindbaar maken van je website is voor een belangrijk deel dan ook: uitvinden hoe jouw doelgroep precies zoekt.

Welke zoekopdrachten gebruikt jouw doelgroep om de informatie, diensten en/of producten te vinden die jij op jouw website aanbiedt?

Want alleen zo maak je je website vindbaar voor de juiste mensen. En niet alleen in Google, maar overal op het internet. En precies daar draait het om als je geld wilt verdienen met je website.

Wanneer je onderzoek gaat doen naar welke zoekopdrachten jouw doelgroep zou kunnen gebruiken is er nog ÚÚn ding wat je zou moeten onthouden. En dat is dat hoe specifieker iemand zoekt, des te ge´nteresseerder diegene is in de informatie, de dienst of het product.

Het grote voordeel voor jou hiervan is: dat hoe meer jij je met je website op je doelgroep richt, hoe makkelijker het wordt om je website vindbaar te maken.

Een voorbeeld:

Stel voor dat jij een website hebt, met daarop informatie over avontuurlijke fietsvakanties in de Franse Alpen. Omdat je graag je avontuurlijke fietsarrangementen in de Franse Alpen via internet wilt verkopen.

Dan heb je weinig aan bezoekers die eigenlijk op zoek zijn naar een zonvakantie in Zuid-Frankrijk.

Maar deze mensen zouden je website wel kunnen gaan bezoeken, wanneer jij jouw website vindbaar zou gaan maken op onder ander de zoekopdracht: 'vakantie in Frankrijk'.

Typ je 'vakantie in Frankrijk' in Google, dan geeft Google je ruim 24 miljoen resultaten. Om op deze zoekopdracht op de eerste pagina van Google getoond te worden is zowat een onmogelijke opgave voor de gemiddelde website eigenaar.

Typ je echter 'fietsvakantie in de Franse Alpen', dan geeft Google je slechts 38 duizend resultaten. Een website, of zelfs een enkele webpagina, vindbaar maken op deze zoekopdracht is daarom dan ook absoluut mogelijk.

Ja, slechts een enkele webpagina!

Menig website eigenaar maakt onbedoeld de denkfout, dat de hele website vindbaar moet zijn in Google. Een fout die veelvuldig gemaakt wordt, omdat er wel een kern van waarheid in zit.

Want een website die op de juiste manier vindbaar is gemaakt, wordt gevonden op het thema van de website, bijvoorbeeld: 'Fietsvakanties in de Franse Alpen'.

Maar daarnaast ook op tal van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan een Fietsvakantie in de Franse Alpen. Zoals bijvoorbeeld:

  • Welke fiets de voorkeur verdient.
  • Hoe je jezelf voorbereidt op een fietsvakantie.
  • Welke kleding je nodig hebt.
  • Wat voor een uitrusting je nodig hebt.
  • Enzovoort.

Door voor iedere mogelijke zoekopdracht een aparte webpagina met interessante informatie te maken, vergroot je automatisch de vindbaarheid van je website op internet voor mensen die ge´nteresseerd zijn in fietsvakanties.

En dat voor iedere zoekopdracht die voor jouw website interessant is.

Je webpagina's optimaliseren voor de zoekmachine

Om ervoor te zorgen dat Google jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten toont bij een bepaalde zoekopdracht, moet je er om te beginnen voor zorgen dat je Google nauwkeurig vertelt waar de webpagina precies over gaat.

Dit doe je door op de juiste plekken, de juiste zoekwoorden op de juiste manier te plaatsen.

Alleen wanneer je dit goed doet, zal Google exact begrijpen waar de pagina over gaat, en deze pagina op de juiste momenten aan de juiste bezoekers kunnen tonen.

Heel moeilijk is dat overigens niet. Zeker niet wanneer je Joomla of Wordpress gebruikt voor het maken van je website. Deze websitesoftware regelt namelijk voor jou dat de zoekwoorden die je gebruikt automatisch op de juiste plekken in de HTML-code van je webpagina's terechtkomen.

Het enige waar jij voor hoeft te zorgen, wanneer je software als Joomla of Wordpress gebruikt is: dat je de zoekopdracht, waarop je wilt dat de pagina gevonden wordt, verwerkt wordt in de titel die je de blogpost gaat geven.

Bijvoorbeeld. Je wilt met een webpagina of blogpost gevonden worden op de zoekopdracht: fietsvakantie uitrusting. Dan zou de titel van deze webpagina of blogpost kunnen zijn: 'Hoe je voor je fietsvakantie de juiste uitrusting kiest'.

Wanneer je vervolgens op een vergelijkbare manier de zoekopdracht 'fietsvakantie uitrusting' ook nog eens terug laat komen binnen de eerste 100 woorden van je blogpost, ergens in het midden nog eens en aan het einde van de post nogmaals, dan is dat doorgaans voldoende om Google duidelijk te maken waar de pagina over gaat.

Voorts wordt er op je Wordpress blog of Joomla website op verschillende plekken een link geplaatst naar dit artikel. Waarbij de websitesoftware doorgaans de titel van de blogpost tevens als linktekst gebruikt.

Iets wat tevens zonder meer bijdraagt aan het goed gevonden van de webpagina of blogpost in Google.

Maak je je website echter helemaal zelf, dan zul je zelf aan de slag moeten om de zoekopdracht waarop je gevonden wilt worden op de juiste manier op te nemen in je webpagina en op de rest van je website.

Dit doe je als volgt:

  1. Verwerk de zoekopdracht in de bestandsnaam van de webpagina. Bijvoorbeeld: fietsvakantie-uitrusting.html.
  2. Zet de titel van het artikel tussen de <title> tags in de HTML-code van de webpagina. Bijvoorbeeld: <title>Hoe je voor je fietsvakantie de juiste uitrusting kiest</title>.
  3. Geef de inhoud van de pagina een titel mee en plaats deze titel tussen <h1> tags. Bijvoorbeeld: <h1>Hoe je voor je fietsvakantie de juiste uitrusting kiest</h1>.
  4. Laat de zoekopdracht op dezelfde manier in de inhoud van de pagina terugkomen zoals je dat ook in een blogpost zou doen.
  5. Gebruik de titel van een artikel tevens als linktekst.

Wanneer je dit consequent doet voor iedere webpagina of blogpost die je maakt voor je website of blog, dan zal je website zonder meer beter vindbaar worden in Google, maar ook in andere zoekmachines.

Maar onthoud: je website beter vindbaar maken levert je alleen meer bezoekers, maar vooral ook de juiste bezoekers, op als je vindbaar bent op zoekopdrachten die jouw doelgroep ook daadwerkelijk gebruikt.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren

Copyright © 2017 Webwijsheid.nl

over webwijsheid contact sitemap privacy statement disclaimer