Nieuwsbrieven versturen: waar moet u op letten

Nieuwsbrieven versturen is een uitstekende methode om via internet een relatie met klanten en potentiŽle klanten op te bouwen. Door de nieuwsbrieven die u gaat verzenden te voorzien van interessante informatie blijven de lezers van uw nieuwsbrieven betrokken bij uw activiteiten, producten en diensten. Iets wat ervoor zorgt dat mensen sneller overwegen zaken met u te doen.

Bij het bedrijven van marketing voor uw website zijn nieuwsbrieven dan ook een belangrijk stuk gereedschap waar u zuinig op moet zijn. Zuinig omdat wanneer u slordig omgaat met de leden van uw nieuwsbrief en de inhoud ervan, de knop Ongewenste mail door veel computergebruikers snel gevonden is.

Nieuwsbrieven wet en de gevolgen van het niet volgen van de wetgeving

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat uw nieuwsbrieven onder de knop Ongewenste mail verdwijnen is het verstandig de nieuwsbrieven wetgeving zo goed mogelijk te volgen. De wet op nieuwsbrieven zegt onder andere dat het niet is toegestaan e-mailadressen te gebruiken waarvoor u geen toestemming hebt gekregen van de eigenaren van deze adressen om ze te gebruiken.

Als u dergelijke e-mailadressen toch gebruikt zal een heel groot deel zonder gelezen te zijn gemarkeerd worden als ongewenste e-mail oftewel spam. En dat is nog uw minste probleem. Want wanneer uw nieuwsbrieven met regelmaat als ongewenst worden beschouwd, wordt het e-mailadres dat u gebruikt voor het versturen van de nieuwsbrieven naar verloop van tijd door e-mailfilters aangemerkt als spam adres. Hetgeen betekent dat uw nieuwsbrieven automatisch in de bak Ongewenste mail belanden zodat ook de nieuwsbriefleden die wel geÔnteresseerd zijn in uw nieuwsbrief, deze niet meer ontvangen.

Wanneer u dit gebeurt, is de situatie nagenoeg onomkeerbaar. U doet er dan ook verstandig aan al het mogelijke te doen om het te voorkomen.

Tips om te voorkomen dat uw nieuwsbrieven als ongewenst worden gezien

Wanneer u op uw website de mogelijkheid biedt om in te schrijven voor een nieuwsbrief, maak dan altijd gebruik van double opt-in ofwel Confirmed opt-in. Deze methode houdt in dat degenen die zich inschrijven voor uw nieuwsbrief moeten bevestigen dat zij inderdaad de eigenaar zijn van het opgegeven e-mailadres, voordat ze het eerste exemplaar van uw nieuwsbrief ontvangen.

Een dergelijke bevestiging wordt door goede nieuwsbrief software automatisch verzonden naar het opgegeven e-mailadres. Zodra de eigenaar van het e-mailadres klikt op een link in deze e-mailbevestiging, is aan bevestiging van het willen ontvangen van de nieuwsbrief voldaan.

Maar daarmee bent u er nog niet. Helaas komt het ook veel voor dat computergebruikers de knop Ongewenste mail gebruiken wanneer ze uw nieuwsbrief niet langer interessant vinden. Zorg er daarom dan ook altijd voor dat de inhoud ervan interessant is voor de leden van uw nieuwsbrief. Voorzie daarnaast alle nieuwsbrieven die u gaat versturen van een duidelijke mogelijkheid om het ontvangen van uw nieuwsbrief stop te zetten.

Zorg er tevens voor dat het verzenden van uw nieuwsbrieven met regelmaat gebeurt. Wanneer u nieuwsbrieven met lange tussenpozen en onregelmatig verzendt, is de kans aanwezig dat de uitvanger uw nieuwsbrief niet meer herkent en deze pardoes weggooit of erger; aanmerkt als ongewenst.

Wanneer u op andere manieren, buiten internet om, e-mailadressen vergaart voor het verzenden van nieuwsbrieven, maak dan altijd goed duidelijk dat u het opgegeven e-mailadres wilt gebruiken om uw nieuwsbrieven naar te versturen. Geef mensen ook altijd te mogelijkheid aan te geven uw nieuwsbrieven niet te willen ontvangen.

Op deze manier omgaan met de verzamelde e-mailadressen om uw nieuwsbrieven naar te versturen ,uw nieuwsbrieven met regelmaat te verzenden en deze vullen met informatie van hoge kwaliteit, zal ervoor zorgen dat uw leden u kennen en reikhalzend uitkijken naar een volgende nieuwsbrief van uw hand. En altijd het eerst aan u denken wanneer de aankoop van een product dat u verkoopt wordt overwogen.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren

Copyright © 2017 Webwijsheid.nl

privacy statement disclaimer