Hoe vind ik links naar mijn website?

Jezelf de vraag stellen: "Hoe vind ik links naar mijn website?", is de eerste stap naar daadwerkelijk meer links naar je website en tevens naar meer bezoekers op je website.

Echter, de vraag zou niet alleen moeten zijn: "Hoe vind ik links naar mijn website?", maar vooral: Hoe vind ik links die goed zijn voor mijn website?"

Welke links zijn goed voor jouw website?

Links naar je website zijn onder andere bedoeld om de populariteit van je website op het internet te vergroten. Hoe populairder je website op het internet is, hoe hoger jouw website getoond zal worden in de zoekresultaten van Google, zodra iemand zoekt naar informatie die op jouw website te vinden is.

Maar goede links kunnen tevens zorgen voor een goede stroom bezoekers naar je website. Bijvoorbeeld een link van een populaire website die opgenomen is in een artikel wat raakvlakken heeft met het onderwerp waar jouw website over gaat.

Dat zijn uiteraard de links die je het liefst hebben wil. Want deze brengen niet alleen geïnteresseerd bezoek naar je website, maar worden tevens het hoogst door Google gewaardeerd.

En alles wat Google waardeert aan jouw website, resulteert in hoger komen bij Google in de zoekresultaten.

Google waardeert een link het meest, wanneer:

  • Deze afkomstig is van een website die al een goede reputatie heeft bij Google.
  • De inhoud van de website die naar jouw website linkt, raakvlakken heeft met de inhoud van jouw website.
  • Jouw website de enige is waarnaar gelinkt wordt op de webpagina waarop de link is opgenomen.

Google waardeert juist dit soort links het meest, omdat dergelijke links alleen worden opgenomen op een pagina of in een tekst, wanneer de inhoud van de pagina waarnaar gelinkt wordt waardevolle informatie bevat.

Met andere woorden: een dergelijke link naar jouw website betekent voor Google een soort van garantie dat de inhoud van jouw website waardevol is.

Je kunt je voorstellen dat je zulke links dan ook alleen maar krijgt, wanneer de inhoud van jouw website inderdaad waardevol en interessant voor mensen is.

Dat betekent dat wanneer je constant je best doet om waardevolle en interessante informatie te maken voor de bezoekers van je website, je betere links naar je website krijgt.

Een bijkomend voordeel is tevens, dat je minder tijd hoeft te besteden om links naar je website te vinden. Omdat naar goede informatie op het internet vaak spontaan gelinkt wordt.

Maar dan moet je uiteraard wel eerst bezoek op je website hebben.

Hoe je links naar je website vraagt

Om een bezoekersstroom naar je website op gang te brengen moet je ergens beginnen. Een manier om dat te doen is eigenaren van andere websites om een link naar jouw website vragen. Om de kans te vergroten dat je inderdaad links naar je website krijgt, kun het vragen van links het best als volgt aanpakken:

  1. Wees er zeker van dat je website echt helemaal klaar is en al voorzien is van waardevolle en interessante informatie. Zodat je andere website eigenaren ook daadwerkelijk het gevoel geeft dat ze naar iets gaan linken waar hun bezoekers echt wat aan kunnen hebben.
  2. Ga op zoek naar websites die over onderwerpen gaan, die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw website, maar waarvan het onderwerp niet precies hetzelfde is. Omdat andere website eigenaren je anders vooral als concurrent zullen gaan zien. Dat maakt de kans op het krijgen van een link uiteraard niet heel groot.
  3. Zodra je een fiks aantal websites gevonden hebt, Schrijf je de eigenaren van deze websites één voor één aan met een persoonlijke mail.

Alle 3 de punten zijn even belangrijk.

Want eigenaren van websites met een goede reputatie, zullen hun reputatie uiteraard niet te grabbel gooien door te linken naar een website die niet af is, en waarvan het nog maar de vraag is of deze wel ooit af gaat komen.

Wanneer het onderwerp van jouw website en het onderwerp van de website die naar jou linkt, mijlenver uit elkaar liggen, dan kan er absoluut geen sprake zijn van een relevante link. Aan zo'n link heb je dan ook niets. Sterker nog, een link die niet relevant is, kan zelfs schadelijk zijn voor je website. In die zin, dat Google stafpunten aan je uit kan gaan delen wanneer er teveel van dit soort irrelevante links naar jouw website verwijzen.

Dat je eigenaren van andere websites persoonlijk aanschrijft, is noodzakelijk omdat ieder mens nu eenmaal vooral geïnteresseerd is in zijn eigen ding. En daarom ook vooral geïnteresseerd zal zijn in dingen waar hij of zij zelf beter van wordt.

Echter, wanneer jij iemand om een link naar jouw website gaat vragen, dan vraag je iemand eigenlijk om een gunst. Een gunst wordt door de gemiddelde mens in deze omstandigheden hoogstwaarschijnlijk alleen maar verleend, als aan tenminste één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  1. Jouw website is interessant voor de degene aan wie jij de link vraagt. En dus levert jouw website diegene iets op.
  2. Degene die jij om een link vraagt mag jou wel door de manier waarop jij hem of haar benadert, en gunt jou een link en succes met je website.

Wanneer jij nog maar net begonnen bent met je website, en nog maar weinig bezoek hebt, dan zul je eigenlijk alleen maar aan de tweede voorwaarde kunnen voldoen.

Vertel de eigenaar van de website in je e-mail dan ook dat zijn of haar website je zeer aanspreekt. En vertel ook waarom de website je aanspreekt. Vertel vervolgens dat jij vindt dat de inhoud van jouw website een waardevolle aanvulling kan zijn op de inhoud van zijn website.

Vraag hem of haar vervolgens te kijken of hij of zij het met je eens kan zijn. En een link naar jouw website op zijn of haar website op te nemen, wanneer dat zo is.

Weerhoud je er overigens van om in je mail dingen te vertellen als: dat je terug zult linken, en dat juist dit een verbetering zal geven in de rankings van jullie websites in Google. Want eigenaren van websites weten heus wel waarom jij om een link op hun website vraagt. Niet doen dus.

Mogelijke links naar je website vinden en deze ook krijgen kan, zoals je ziet, de nodige tijd en moeite kosten. Verdoe je tijd dan ook absoluut niet aan het vragen van een link naar je website bij een website die niet relevant is voor de inhoud van jouw website. Want zelfs al is deze website nog zo populair, jij gaat er echt niets aan hebben.

Bovendien heb je meer aan slechts enkele links naar je website van websites die hoog gewaardeerd worden door Google en die heel relevant zijn voor de inhoud van jouw website, dan een hele boel links van websites die maar matig gewaardeerd worden door Google en die slechts deels relevant zijn voor jouw website.

Wees dan ook gerust selectief, wanneer je tijd en energie gaat stoppen in het vinden van links naar je website.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren

Copyright © 2017 Webwijsheid.nl

over webwijsheid contact sitemap privacy statement disclaimer