Bovenaan in Google, zo vergroot u de kans

Iedereen die een website heeft, zou zijn of haar website graag bovenaan in Google zien verschijnen. Juist omdat er zoveel website eigenaren naar hetzelfde streven, kan dat soms lastig worden. Maar onmogelijk is het niet.

U vergroot de kans dat uw website bovenaan in Google getoond wordt, door een paar elementaire dingen over zoekmachine optimalisatie even goed tot u door te laten dringen.

Elke webpagina wordt door Google apart beoordeeld

Een wijdverbreid misverstand onder website eigenaren lijkt nog steeds te zijn dat Google elke website als geheel beoordeeld, waarbij alle aandacht gericht wordt op de homepage van de website. Belangrijke zoektermen moeten dan ook vooral in de homepagina ondergebracht worden. Althans, volgens dit hardnekkige gerucht.

Niets is echter minder waar. Google beoordeelt afzonderlijk elke pagina van een website. Dus elke pagina die onderdeel uitmaakt van uw website maakt evenveel kans om bovenaan in Google getoond te worden. Dus simpel gezegd: u vergroot de kans om goed in Google gevonden te worden door meer pagina's aan uw website toe te voegen.

Maar meer pagina's aan uw website toevoegen alleen is niet voldoende. De kunst is om iedere webpagina van uw website zo te maken dat er aan 3 voorwaarden wordt voldaan:

  1. De webpagina bevat unieke inhoud. Teksten kopiŰren van een andere website en die op uw website gebruiken is uit den boze.
  2. De inhoud van de webpagina is aantrekkelijk voor de bezoeker, bevat waardevolle informatie voor de bezoeker en geeft bij voorkeur antwoord op een vraag die de bezoeker van uw website zou kunnen hebben.
  3. De tekst op de pagina is op zo'n manier geschreven dat Google 'begrijpt' wat het onderwerp van de pagina is.

Voordat u met het schrijven van de pagina begint, moet u dan ook goed nadenken over: op welke zoekterm u zou willen dat de webpagina in Google gevonden wordt. En welke, voor de bezoeker van uw website, interessante informatie u beschikbaar hebt op basis van de gewenste zoekterm.

Beperk het onderwerp van uw website

Stel u hebt een website over honden. Het onderwerp 'honden' is zeer breed en Google geeft 17 miljoen resultaten op het zoekwoord 'honden'. De kans dat u bovenaan in Google komt op het zoekwoord 'honden' is dan ook zeer gering.

Het onderwerp van uw website beperken tot bijvoorbeeld het opvoeden van een hond, vergroot uw kans op vindbaar worden in Google al aanzienlijk. Want zoeken op 'hond opvoeden' levert in Google nog maar 1,8 miljoen resultaten op.

Het is dan ook zinvol eerst heel goed na te denken over het onderwerp van uw website alvorens te beginnen met het schrijven van de inhoud van de website. Niet alleen vergroot u daarmee de kans beter gevonden te worden in Google, maar u krijgt ook nog eens gerichter bezoek op uw website. Bezoek dat daadwerkelijk ge´nteresseerd is in wat u te vertellen hebt.

Want iemand die zoekt op het zoekwoord 'honden' is misschien helemaal niet op zoek naar informatie over het opvoeden van een hond, maar zoekt naar informatie over hondenvoer. Deze bezoeker zal de website dan ook weer snel verlaten als blijkt dat op die website nauwelijks informatie voorhanden is over hondenvoer.

De zoekterm die het onderwerp van uw website vormt mag dan ook best bestaan uit twee woorden of meer. Want een groter het aantal woorden in een zoekterm betekent automatisch een kleiner aantal zoekresultaten op de betreffende zoekterm. En dus wordt het daarmee eenvoudiger voor u om bovenaan in Google te worden getoond.

Artikelen die je mogelijk ook interesseren

Copyright © 2017 Webwijsheid.nl

over webwijsheid contact sitemap privacy statement disclaimer